Postní a odlehčovací dny

Těšíme-li se dobrému zdraví, necítíme zřejmě potřebu dělat nějaké úpravy svého jídelníčku a v něčem se omezovat. Postní a odlehčovací dny mnohdy chápeme jako náboženské přežitky. Ale ve skutečnosti jsou to mnoha generacemi lidí ověřené cesty ke zdraví a k dlouhověkosti.

Jejich zařazením do stravovacího režimu prospějeme svému zdraví, ať jsme zdrávi nebo máme oslaben trávicí trakt.

Pro méně funkční slinivku jsou to dokonce velmi prospěšné dny a proto je dobré občas držet odlehčovací den ovocný, den zeleninový nebo rýžový. Já jsem tuto stupnici rozšířila i o den ovesný. Také je vhodné využít dle lunárního kalendáře k detoxikaci půst jogínský.

Pro postní dny si můžeme zvolit buď pravidelně některý den v týdnu anebo se budeme držet lunárního cyklu a držet půst ve dnech, kdy je měsíc v jednotlivých fázích, v úplňku nebo v novoluní či také ve čtvrtích.

Odlehčovací dny

Pravidelně zařazené odlehčovací dny uleví našemu trávicímu traktu, protože nezatíží tělo přívalem různorodých i když třeba dobře zvolených potravin a pokrmů a umožní mu zregenerovat síly. Kvalitní a přitom jednoduchá strava nevyžaduje tvorbu mnoha trávicích enzymů současně a proto je i pro oslabenou slinivku vždy vzpruhou a odlehčením.

V odlehčovací den si vždy dopředu zvolím na celý den buď ovoce nebo zeleninu, které pak s přestávkami, v několika denních dávkách, pojídám. Někdy v tento den, dle vnitřního pocitu, zvolím třeba na dopoledne jenom ovoce a odpoledne zase zeleninu. Vždy podle chutě a nálady. Většinou se na takový den i těším, protože se dosyta najím oblíbených potravin, které při normální stravě mohu jenom omezeně.

Ovoce nebo zeleninu jím přes den co nejvíce syrovou a večer si dávám jenom jídlo vařené. Mám-li celý den ovocný, tak večeřím nějaký čerstvě uvařený kompot nebo kaši z jablek a v zeleninový den dušenou zeleninu ve formě mixovaného zeleninového pyré  nebo šetřící zeleninové polévky anebo přímo dušenou zeleninu vcelku.

Také rýžový nebo ovesný den řadím mezi odlehčovací dny. V rýžový den jím vařenou rýži nebo cokoliv z rýže přes celý den a když mám potřebu něco „kousat“, tak stravu doplňuji rýžovými „pufovanýni“ chlebíčky. Také je výborná vodová kaše z rýžové krupičky nebo rýžový puding vařený z hladké rýžové mouky zcela bez dalších přísad. Ten je dostatečně objemný a vyvolává větší pocit nasycení.

V odlehčovací ovesný den si vařím opakovaně léčivý ovesný vývar, který jím bez scezení a prostřídávám jej se suchými ovesnými vločkami. Ty si beru i s sebou do „terénu“, když by mne náhodou zachvátil větší hlad mimo domov. Po dokonalém rozžvýkání chutnají sladce a zasytí.

V odlehčovací dny je nutno dodržovat dostatečný pitný režim a pít kvalitní čistou vodu nebo bylinkové čaje v množství 2–3 litry za den.

Postní den

Názory na to, co je to půst se mohou velmi lišit. Různé prameny uvádějí také různé informace. Někdo hlásá, že půst je vlastně hladovka, kdy člověk přijímá pouze čistou vodu a někdo pod tímto pojmem má vžitý spíš přísný dietní stravovací režim.

Jsem toho názoru, že půst je takový den, kdy nedržíme hladovku, ale přijímáme očišťující jídlo v omezeném množství, aby tělo nestrádalo nedostatkem živin. Půst odlišuji od odlehčovacích dnů množstvím potravy.

V odlehčovací den jím dostatek, dle chuti, stravy jednoho druhu – ovoce nebo zeleniny, rýže popř. vloček. Postní den je sice obsahem stravy stejný, ale množství potravin se snažím hlídat, dávám je v menší dávce a také spíš v tekuté podobě u ovoce a zeleniny a v kašovité podobě u uvedených obilovin. Čím je potravin méně, tím je to pro tělo lepší. Tělo v postní den spálí přebytečné tuky, které se nám ještě neusadily, trávicí systém si odpočine a pročistí se.

Jogínský půst

má trochu jiný charakter a dle získaných informací pomáhá tělu nejvíce s detoxikací. Jogínský půst se drží dle lunárního kalendáře vždy 11. den po úplňku nebo novoluní. Jeho dodržování přináší tělu mnoho prospěšného. Pijeme-li v tento den dostatek tekutin, především čisté vody, bylinkových čajů nebo též čerstvých ovocných, popř. zeleninových šťáv, dodáme tak tělu nějaké živiny i vitamíny a nemusíme mít obavy, že bychom strádali.

Šťávy se přes den musí připravovat čerstvé na odšťavňovači. Nepoužíváme žádné šťávy z krabic, které jsou možná bez cukru, ale určitě nějakým způsobem konzervovány. Tyto šťávy sice zasytí, ale nejsou „živé“, nepřinesou tělu žádnou vitální energii. Mléko nepijeme, protože není nápojem, ale pokrmem.

Vzhledem k tomu, že potřebujeme dostatek času k přípravám tekutin, je vhodné si zvolit den, kdy jogínský půst připadne na sobotu nebo neděli, anebo si vezmeme dovolenou. V závěru dne, po 17 hodině, si připravíme jako odměnu jedno vařené jídlo. Většinou volím léčivý vývar z ovesných vloček nebo dušenou zeleninu s rýží, jahelnou kaši, pohankovou kaši, ovesnou kaši s otrubami, ale v tento den kaše bez obilného „mléka“, polévku z dýně Hokaidozeleninové pyré apod.

V postní dny se při čištění mohou objevit nepříjemné pocity, jako bolesti hlavy a únava, ale to je příznak jenom očistného procesu. Je doopravdy nutné hodně pít, abychom pomohli z těla vyplavovat uvolněné toxiny.

Něco málo k hladovce

Podle mých načerpaných informací půst není čistá hladovka, která je pro detoxikaci organizmu s největší pravděpodobností nejúčinnější. Ovšem na tu je potřeba se také připravit a nejen fyzicky, ale i duševně. Léčebnou hladovku můžeme zpočátku dodržovat jenom pod odborným dohledem zkušených terapeutů. Pouze tehdy, až se člověk naučí opět komunikovat vnitřně se svým tělem a má již dostatečnou praxi v půstech a také má odvahu podstoupit nějaké odříkání, může praktikovat tyto techniky v souladu se svým vnitřním cítěním a intuicí.

Volba termínu

Pro všechny očistné dny je potřeba vždy zvolit dny, které prožíváme bez stresů, klidné, nejlépe o dovolené. Fyzická zátěž neškodí.

Je známo, že dle lunárního cyklu je proces detoxikace účinnější v období, kdy měsíc couvá, tedy po úplňku. To se tělo snáze zbavuje všeho nepotřebného. Chceme-li zařadit i z důvodu snížení hmotnosti pár takových dnů, volíme právě tyto dny a s výhodou třeba i den, na který připadá po úplňku jogínský půst. Možná budeme překvapeni svým dobrým vnitřním pocitem a účinky takového pročištění.

Postní a odlehčovací dny také pomáhají regulovat životosprávu po stravovacích vychýleních, způsobených mimořádnými slavnostními událostmi, při kterých jsme třeba snědli víc, než jsme chtěli a cítíme vnitřní vinu. Jeden den půstu nás zbaví jak tohoto pocitu, tak kolujících tuků v krevním řečišti, které se nám právě chystají usadit. Dostat je z těla později je pak mnohem náročnější.

Po opakovaném praktikování očistných a postních dnů si tělo zvykne na tento režim a dosáhneme pravidelného vylučování a ozdravění tlustého střeva. Je známo, že dlouhověkost úzce souvisí se střídmostí.

Očištěné tělo také nepotřebuje k zasycení velké množství potravin a tak se nám může postupně při určitém energetickém výdeji upravit hmotnost na optimální hladinu. Můžeme zhubnout, máme-li něco navíc, ale hubení mohou zase přibrat, protože po čištění se jim budou ve střevech lépe vstřebávat výživné látky z potravy.

Závěrem

Uvedené rozdělení odlehčovacích a postních dnů nemusí být nutně v souladu s odbornou literaturou či názory jiných vyznavačů detoxikace. Je to můj způsob přístupu a nikomu tuto terminologii ani praxi nevnucuji. Cítím ale, že roky dodržování tohoto režimu velmi ovlivnily můj zdravotní stav, který se v mnoha směrech markantně zlepšil. Tyto techniky vám předkládám na zvážení a kdo chce, může sám následovat.

Sdílení

    30 368 zobrazení článku
    O autorce
    16 Komentářů
    1. romana Odpovědět
      Dobrý den, mám dotaz ohledně odlehčovacích dnů. Pokud si vyberu např.rýžový či ovesný den, mohu si vařit kaši z této suroviny s přidání nějakého rostlinného mléka? Nebo přidat do rýže dušenou zeleninu? A jaké množství rýže či vloček mohu za den zkonzumovat? Děkuji za odpověď.
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý den přeji též. Tak jak jsem v článku uvedla, zcela bez dalších přísad, jen vodové...Ale jestli chcete k tomu zeleninu, je to ještě také půst, ale ne rýžový nebo ovesný, milá Romano. Již to není o jednom druhu, který zatíží tělo nejméně. Množství záleží na Vaší potřebě, ale nedoporučuji se přejídat...Cca tak, aby to dalo něco kolem 1200-1300 Kcal, což je asi tak potřeba na bazální metabolizmus, pokud si dobře vzpomínám na biologii :-) Alemari
    2. Monika Odpovědět
      Dobrý den Alemari, nejprve chci vyjádřit nadšení z Vašich stránek, našla jsem zde mnoho užitečných informací a zkouším Vaše recepty, i určené pro různé diety, doma jsme zdraví, ale většina receptů nám velmi chutnala a pravidelně se zařadily do našeho jídelníčku. :-) Zaujali mě tyto odlehčovací dny, ale u jednoho si nejsem jista, když si vařím kaši z rýže, je možné i osladit? Jestli ano, raději cukrem či agavovym sirupem.. ? Také se chci zeptat, u jednoho článku jsem četla (nevím přesně jak to bylo) že se rýže natural má slít, protože tam mohou být škodlivé látky, má se nejdřív namáčet, slít a uvařit, nebo jak správně se má tedy rýže natural uvařit? Děkuji za odpověď.
      • Alemari Odpovědět
        Milá Moniko, děkuji za Vaše vyjádření k mým receptům, těší mne, že vám doma pokrmy chutnají.

        Slazení...Při postních dnech by se nemělo ničím sladit..tedy ani cukrem, tím už vůbec ne :-(, ani sirupem. Pakliže pojímáte půsty volněji, tak snad pár kousků sušeného ovoce k té kaši a jenom k ranní.

        Co se týče vaření rýže natural, je mnoho názorů a já vycházím jak z informací z literatury, tak z vnitřního pocitu.

        Vodu z namočení celozrnné rýže vylévám, protože je v ní, dle mého a i jiných názorů, vyluhována kyselina fytová a ta tvoří s minerály jak z potravy tak z tělních tekutin pak v těle nerozpustné fytáty, takže vlastně tělo ochuzuje o minerální látky, které by mohlo v organické podobě lehce vstřebat. Nevím v jakém množství je ochuzuje, nemám to podloženo chemickým rozborem :-) a určitě se najde mnoho lidí, kteří by s tímto třeba nesouhlasili. Nejsem v tomto garant :-), takže všeobecně platný návod neposkytuji, pouze Vám sděluji svůj návod, který používám. Je pak, milá Moniko, již na Vašem zvážení, zda jej budete aplikovat též :-).

        Informaci jsem uvedla stručně v poznámce u receptu na rýžový puding. Mějte se pěkně a přeji krásný den. Alemari
    3. nesawa Odpovědět
      Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda je v případě rýžového dne vyloučena i sůl, či koření? A zda je možné pití obilného nápoje či kávy, nebo by v tomto případě nedocházelo k účinkům odlehčovacího dne? A zda je potřeba odlehčit i den poté, nebo již následující den jíst obvykle? Moc Vám děkuji za odpovědi.
      • Alemari Odpovědět
        Milá nesawo, to je již na Vás, zda chcete mít den přísnější a vyloučíte i sůl, ale je to určitě vhodné, zesílí to účinky, protože rýže má pak více detoxikační vlastnosti a celý den má větší význam pro tělo. Když k tomu budete pít jen bylinkové čaje na podporu, třeba ledvinový atd., tak to ještě více podpoříte. To bych pak vyloučila i tu obilnou kávu a kávu s kofeinem samozřejmě :-) Klidn si můžet přidat i další den, nebo i více s podobnou stravou, to je t éž na Vás a Vašem odhodlání. Jinak i pouze jeden den s jedním druhem jídla, v tomto případě rýže, znamená pro tělo odlehčení. Alemari
    4. Eva Odpovědět
      Dobrý den. Při ovocném dni jíte jen jeden druh ovoce nebo se můžou kombinovat libovolné druhy? Totéž i u zeleniny. Děkuji.Eva
      • Alemari Odpovědět
        Při ovocném i zeleninovém dni můžete kombinovat druhy, pouze při ovocném dni nemíchám s jiným ovocem syrová jablka. Ale nemíchám druhy v jednom jídle...něco jiného na snídani, něco jiného na oběd atd.
    5. Lenka Odpovědět
      Přeji krásný den! Tohle je naprosto úžasně sepsané. Párkrát už jsem (aniž bych to nějak podrobně studovala) podobné odlehčovací dny absolvovala. Hlavním důvodem bylo to, že jsem velmi citlivá na úplněk a novoluní, pokaždé mě bolívá hlava a mívám děsnou "žravou". Napadlo mě, že je to tím, že se toho asi vyplavuje ven hodně a tím, že mám sklony se v tyto dny nacpat, tomu vůbec nepomáhám a vyzkoušela jsem 3 dny okolo úplňku "odlehčit". Den před úplňkem pouze sníženým příjmem, den úplňku zelenina + večer rýže a den po pozvolný návrat k běžnému jídlu, takže zas jen střídmě. A musím říct, že jsem o úplňku prakticky nevěděla. Jsem ve své podstatě ohromně nedisciplinovaná, ale snad se mi postupně podaří něco takového zařadit alespoň trochu pravidelně. Každopádně máte můj obdiv, nejen za stránky, ale hlavně za úžasnou lehkost a nenucenost, s jakou dokážete všechny své zkušenosti předat. Fascinuje mě skloubení chemie a intuitivního vědění v jedné osobě, to se často nevidí. Předvánoční přednáška v Kuřimi v knihovně byla velmi milá. Díky, s přáním krásných dní, Lenka
      • Alemari Odpovědět
        Přeji hezký den, milá Lenko. A děkuji Vám za tak krásnou odezvu. Jsem též ráda, že se Vám moje přednáška v Kuřimi líbila. Třebas se ještě uvidíme :-) Ano, píšete to zcela správně o těch chutích na úplněk a nov. Je to tak. Když se Vám to podaří na tyto dny dodržet, zmizí i ty chutě. Uvidíte, že to není tak těžké. Když se chce všechno jde :-), říkávala moje maminka a já to po ní opakuji. Jste šikovná, že jste se do toho dala, moc Vám držím palce. Určitě to zvládnete i vícekrát. Mějte se krásně. Srdečně zdravím. Alemari
    6. Daniela Odpovědět
      Dobrý den, na internetu jsem hledala pro mě přijatelné recepty na zdravé pokrmy a při té příležitosti jsem narazila na vaše webové stránky. Staly se pro mě zdrojem dalších informací, odpověděly mi na řadu otázek a dozajista z nich bude čerpat zajímavé a zdravé recepty /vlastně už jsem začala/. Takže Vám za ně velmi děkuji. Vždy jsem měla pocit, že se stravuji zdravě, ale vzhledem k prodělané rakovině jsem postupně upravovala svůj jídelníček natolik, že už se tomu dřívějšímu ani trochu nepodobá. A dnes mám ve spíži téměř všechny suroviny, které potřebuji k přípravě stravy podle vašich receptů. Měla bych na Vás jeden dotaz, často v receptech uvádíte pomerančový aromatický olej Just. Mohla byste mi, prosím, poradit kde se dá tento olej pořídit? Děkuji.
      • Alemari Odpovědět
        Milá Danielo, přeji pěkný den. Váš mail jsem viděla dříve než tento příspěvek, ale i zde Vám děkuji za milá slova k webu. Co se týče kontaktu, máte jej na mailu. Srdečně zdravím a držím Vám palce. Alemari.
    7. Petra Odpovědět
      Dobrý den, chtěla bych se jen zeptat, jestli opravdu stačí na vyplavení škodlivin z těla jen jeden den v měsíci. Jestli bych třeba neměla aspoň den před a den po jíst lehčí stravu, jako třeba ráno ovoce a jogurt, na oběd rýži se zeleninou a večer třeba jen podušenou zeleninu? Jinak Vám taky musím moc pochválit Vaše stránky. Právě začínám s protikvasinkovou dietou, tak nemůžu jíst nic s cukrem, bílou moukou a droždím a díky Vám jsem tady našla plno inspirace (např. náhrada droždí šlehanými bílky a podobně), takže Vám moc děkuji :)
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý den přeji milá Petro. Ano, uvažujete zcela správně. Je dobré si ve dny kolem půstu rozšířit dny o zdravější stravu. Jen bych nedoporučovala mléčné výrobky v ty dny kolem půstu...Jogurt s ovocem není zas až tak dobrá volba. Kvasí to pak vše v těle a pro tu Vaši dietu je to nevhodná kombinace i v jiné dny. To raději jogurt jenom se skořicí a odebrat i ten javorový sirup ve Vašem případě. Přeji hodně zdraví. Alemari
    8. Iveta Odpovědět
      Krásný den, krásně jsem se začetla, jen je to spousta info, kdoví co si zapamatuji - začátečník:-)))). Dnešek jsem si určila dnem půstu, baštím vařenou rýži - nevím, zda správný postup - rýže uvařená včera s Kombu řasou, dnes přihřívám a přilepšuji lžičkou pickles - je to možné? Ta sůl ? A co přidat řeřichu, naklíčené mungo, fazole? Nejsem si jistá, nikde o tom zmínku nevidím. Nebo jen rýže po celý den? S pozdravem krásného slunného dne Iveta
      • Alemari Odpovědět
        Milá Iveto, přeji též hezký slunný den. Pakliže chcete držet jeden den jen rýžový, tak jej doporučuji držet jen z rýže, vařené rýže nebo rýžové krupice a nejlépe i bez soli...Pak to má větší čistící účinky. Pakliže není sůl v pokrmu, posunuje se osmotická rovnováha ve střevech směrem do střev a z krve se tam dostane více toxických látek, které má právě rýže schopnost odvést pak z těla... To jsou mé informace, které jsem si ověřila i na svém těle...Můžete klidně jíst k rýži i to co zmiňujete, kromě luštěnin, třeba i zelenou řeřichu nebo dušenou zeleninu, vše opět bez soli...Ale to již bude trošku výživnější půst, ale i tak tělu prospěšný, protože budete mít jednodušší stravu, nezátěžovou a lehce stravitelnou. Přísnější půst jenom s rýží a i bez soli je však pro tělo větším odpočinkem, tedy hlavně odpočinkem pro naše trávení. Zdravím. Alemari

    Zanechte odpověď

    *

    captcha *