Cizrnové pyré

1 větší porce | Při oslabené slinivce jen asi poloviční porci a bez cibulky i pečiva. | Pro bezlepkovou dietu vyloučit tekuté polévkové koření, obsahuje fermentovanou pšenici a tudíž i lepek.

Ingredience:
  • cca 90 g cizrny v suchém stavu
  • sojová omáčka „Tamari“
  • polévkové koření tekuté bez glutamátu
  • saturejka, šafrán, estragon, kurkuma
  • 1 lžička slunečnicového oleje
  • trochu cibulky na kaši
  • olivový olej na cibulku
  • mořská sůl

Cizrnu nejdříve prohlédneme a vyřadíme z ní případné tmavé kuličky. Přebranou cizrnu zalijeme vodou a necháme 1–2 dny bobtnat a klíčit při pokojové teplotě. Vodu vyměňujeme. Až má cizrna malé klíčky, vodu slijeme a následně v čisté vodě cizrnu uvaříme do měkka.

Vaří se déle, asi jako fazole, 40–50 minut.

Při vaření nesolíme, leda až ke konci varu. Cizrnu i s vodou, ve které jsme ji vařili, dáme do mixéru a rozmixujeme na jemné pyré.

Je dost pravděpodobné, že budeme muset ještě přilít převařenou vodu, aby mixér vůbec jel. Pyré osolíme a vyklopíme zpět do hrnce. Lehce ochutíme kořením, přikápneme sojovou omáčku Tamari a ještě prohřejeme.

V závěru omastíme lžičkou slunečnicového oleje.

Podáváme s cibulkou mírně orestovanou na olivovém oleji a kdo rád tak s pečivem.

Poznámka: Poloviční porci cizrnového pyré moje slinivka strávila, ale nejedla jsem je s pečivem. Pro jistotu jsem je zapila puškvorcovým čajem, protože je dosti syté. Uvedené množství by plně postačilo na dvě dětské porce.

Cizrna neboli římský hrách je zvláštní druh hrachu, který se pěstuje především v arabských zemích. Má jinou chuť než náš známý hrách a pro své mimořádné výživné hodnoty je považována za nejlepší z luštěnin.

Mírným naklíčením zrna oživíme a zlepšíme chuť i stravitelnost cizrny. Po uvaření má cizrna oříškovou chuť, podle mne hodně podobnou vařeným nebo pečeným kaštanům. Mnohdy ji sníme jen tak uvařenou a sloupnutou, jak je dobrá.

Když připravujeme pyré, tak slupky na zrnech ponecháme, protože se rozmixují. Používám-li však uvařenou celou cizrnu k dalším pokrmům, třeba do salátů, tak ji raději oloupu, minimálně pro svoji oslabenou slinivku. Není to velká práce, jde to asi jako když loupete mandle a cizrna je pak velice jemná a šetrná k zažívání.

Pro děti bych oloupání zvolila určitě. Cizrnu lze také loupat snadněji dle návodu v článku Jak uvařit a připravit cizrnu.

Sdílení

    20 625 zobrazení článku
    O autorce
    2 komentáře
    1. Ala Odpovědět
      Dobrý večer, v novém roce a v počátcích měsíce ledna. Ráda bych se Vás zeptala, zda máte nějaké zkušenosti z cizrnovou moukou nebo jahelnou. Mockrát Vám děkuji. Určitě se asi musí obě mouky povařit, když nejsou instantní, že? A myslíte, že by šlo z cizrnové dělat i kaši? Moc Vám děkuji a ráda bych Vás zaplavila ještě jedním dotazem - myslíte, že se mohou instantní jáhelné, pohankové vločky konzumovat v jogurtu v tom stavu v jakém se nacházejí v sáčku? Děkuji a přeji klidné dny a hodně sil :-)
      • Alemari Odpovědět
        Milá, Alo, odpovídám se prodlevou. Ano, nějaké zkušenosti mám, jednou jsem je koupila, ale dál je k vaření nepoužívám. Levnější mi přijde si cirznu uvařit a i jáhly. Cizrnovou mouku jsem využila na polévky a kaše a jahelnou mouku jsem vyhodila, protože byla hořká už jenom při ochutnání a tak více neriskuji. Asi bych je povařila, ale jen krátce i když jsou instantní. Instantní jahelné i pohankové vločky snad jdou dát do jogurtu, já to však nezkoušela, osobně s jogurtem jakožto živočišnou bílkovinou sacharidy nekonzumuji. Děkuji za přání sil, to nyní potřebuji velice. Alemari

    Zanechte odpověď

    *

    captcha *