Čočka na kyselo s umeoctem

3 porce

Ingredience:

Čočka:

  • 200–210 g suché velkozrnné čočky + 400 ml vody
  • bazalka
  • špetka mletého bobkového listu
  • cibule
  • panenský olivový olej
  • sojová omáčka „Tamari“
  • umeocet
  • mořská sůl

Na oblohu:

  • ředkvička
  • kysané zelí
  • sojový salám „Česnečka“
  • nať petrželky

V naší rodině bývalo vánočním zvykem jíst na Štědrý den k obědu čočku na kyselo s vařeným vejcem, s okurkou a chlebem. Tuto tradici jsem se pokusila zachovat, ale čočku již nepřipravuji na cibulkové jíšce jak moje maminka. Také ji neokyseluji klasickým octem.

Vařím ji s bazalkou a k okyselení používám umeocet.

Odvážené množství čočky, které postačí asi pro dvě velké nebo tři menší porce, si musíme namočit do studené vody. Necháme nejlépe přes noc při pokojové teplotě a čočka pěkně nabobtná, zvětší svůj objem víc než dvakrát.

Pak vodu z namáčení vylijeme. Je to ale kvůli uvolněné kyselině fytové, která ponechána v pokrmu, odebírá tělu důležité minerální látky.

Nabobtnalou čočku zalijeme 400 ml vody a dáme se lžičkou sušené bazalky pomalu vařit. Vody dáváme jenom tolik, aby byla čočka potopena. Raději ji v průběhu varu doléváme. Čočku vaříme na mírném plameni nejdříve odkrytou. Ještě nesolíme. Vaření by trvalo podstatně déle.

Po 15 minutách varu dolijeme cca 200 ml horké vody a čočku přikryjeme. Po dalších 15 minutách přilijeme 150 ml vařící vody a ještě jednou za dalších 15 minut varu. To již čočku také osolíme a přidáme špetku mletého bobkového listu. Celkem tedy vaříme asi jednu hodinu.

V konci varu ochutíme sojovou omáčkou Tamari. Přidáme jí asi půl čajové lžičky. Hotovou měkkou čočku ze tří čtvrtin rozmixujeme ponorným mixérem a již ničím nezahušťujeme. Čočku promícháme a pouze dle chuti okyselíme umeoctem. Na příjemné okyselení by měly stačit 1 až 2 lžičky.

Čočku naservírujeme na talíře a obložíme kysaným zelím, třeba ředkvičkou nebo jinou čerstvou výraznou zeleninou a můžeme ji posypat orestovanou cibulkou a také obložit orestovanými kolečky sojové „Česnečky“.

Podáváme s žitným chlebem nebo třeba při bezlepkové dietě s rýžovými chlebíčky… Kdo stravu dělí, zvolí variantu jenom se zeleninou a bez jakéhokoliv pečiva.

Takto připravená, moukou nezahuštěná čočka je lépe stravitelná pro všechny a kdo stravu ještě nedělí, může si k ní dát i vařené vejce a výjimečně i kyselý okurek.

Zdravější kyselá příloha je kvašené bílé zelí a čerstvá zelenina. Místo uzeniny můžeme orestovat sojový salám, který je v teplé podobě velice chutný a s čočkou se dobře doplňuje.

Poznámka: Na slinivku opatrně. Ač je tato čočka nezahuštěná žádnou moukou anebo jíškou, je to i tak luštěnina a je hůře stravitelná, obzvlášť je-li v kombinaci s pečivem nebo bílkovinným produktem.

Ověřovala jsem tuto kombinaci na svém těle a mohu říci, že mi úplně nesedla a proto ji pro oslabenou slinivku raději nedoporučuji. Jedna zkušenost s trávicími problémy mi postačila. Příště ji opět zvolím jenom jako přísně oddělenou stravu. Jó, člověk je někdy nepoučitelný a myslí si, že se mu zrovna právě teď, když mu to tráví jakž takž dobře, nic nestane…

Místo kyselé okurky zkuste zvolit kysané zelí. Možná budete překvapeni chutností celého pokrmu. :-)

Umeocet je slano-kyselá japonská přírodní šťáva, vyrobená fermentací švestiček Umeboshi. Je vhodnější k okyselení než náš klasický ocet.

Sdílení

    44 511 zobrazení článku
    O autorce
    2 komentáře
    1. Elliiraa Odpovědět
      Dnes jsem zkoušela, dala jsem si to tedy jen s kysaným zelím, ale musím říct, že naprostá LAHODA. Ještě teď se olizuji až za ušima. Diky bohu, že jsem si toho udělala tolik :)))
      • Alemari Odpovědět
        Tak to mě těší :-) Alemari

    Zanechte odpověď

    *

    captcha *