Nahrazování dalších surovin

Další postupné kroky stravovacích změn vedly v naší rodině k nahrazení mnoha potravin, ze kterých jsem dříve vařila, hodnotnějšími potravinami ve vyšší kvalitě a také zařazení potravin nových. Jednak vzhledem ke své dietě, ale i ve snaze vařit zdravěji pro ostatní, jsem přehodnotila recepty z maminčiny kuchařky minulého století a vlastně i tisíciletí.

vyloučení cukru do pečiva jsem již psala. Dále jsem u používaných původních receptů zaměnila suroviny a jinde zase zkusila jednodušší a zdravější technologické postupy. Nakonec jsem začala vymýšlet recepty sama.

Do vaření jsem se snažila promítnout informace načerpané z mnoha pramenů. K tomu jak přispívat stravou ke svému zdraví jsem získala hodně podnětů z knih, ve kterých jsou popsány zdravotní doporučení Edgara Cayceho, dále z knihy Nebezpečné plísně kolem nás od Christine Heideklang a i z jiných významných zdrojů. Studnicí moudrosti se mi stala kniha Tomáše Štanzela Strava a vědomí, která je plná inspirativních poznatků. K osvojení základních principů stravování podle krevních skupin mne přivedla kniha Dr.Petera J.Adamo a Catherine Whitney Výživa a krevní skupiny.

V rodinném kruhu, kde jsou již jenom dospělí jedinci, se stravovací doporučení prosazují obtížně. Těžko lze skloubit všechny požadavky na to, co by kdo měl, chtěl nebo mohl jíst, o krevních skupinách raději ani nemluvím. To, co lze prosadit nejjednodušeji a bez větších problémů, je především používání hodnotnějších surovin.

Mouky na pečení a vaření, jak jste již z receptů poznali, jsem nahradila celozrnnými, cukr ke slazení jsem zaměnila za med, ovocný cukr, hroznový cukr, slady a různé sirupy. V konzumaci pečiva jsem postupně rodinu seznamovala s kváskovým pečivem z prodejen zdravé výživy a celozrnným pečivem s ověřeným složením. Podstatně jsem rozšířila sortiment těstovin především o celozrnné a do té doby v rodině neznámé těstoviny špaldové, ječné a žitné. Kromě jáhel, které se v naší rodině připravovaly již v mém dětství, jsem rodině představila i chutný bulgur, kuskus a různé druhy rýže.

Mléko u nás nikdy nebylo mnoho v oblibě, takže zde nebyl velký problém s jeho vyloučením a náhradou za mléka obilná, občas mléko kozí a kozí kefír.

Sýry jsme milovali vždy, ale nyní volíme více sýry tvrdé, dále tvaroh, sýry tvarohové a bílé jogurty. Tavené sýry jsme maximálně omezili vzhledem k obsahu tavících solí a také nekupujeme vůbec sýry plísňové. Někteří v rodině již rádi konzumují sýry kozí, ovčí a sojové. Takže nemohu říci, že bychom sestavu potravin mléčného charakteru zúžili, mám pocit, že právě naopak.

Maso mají ještě v rodině rádi, ale především kuřecí, rybí, králičí a krůtí. Po zařazení sojového masa, které jsem začala nakládat do koření a bylinek, se stala velice populární jakkoliv připravená sojová masa. Kvalitní bílkoviny doplňujeme z luštěnin a také z bílkovin ze sojovéhotofu a jiných sojových výrobků.

O masných uzeninách jsem se už zmínila, že jsme je omezili na minimum, ale zkouším to rodině vynahradit alespoň sojovými uzeninami, ale jen pro zpestření. Technologie uzení mi jako chemikovi nepřipadá moc šťastná a nejsem si jista zpracovatelským postupem těchto uzených masových náhražek.

Sladkosti již v rodině nekupujeme, když tak občas nějaké diabetické sušenky. Mlsáme zdravé müsli tyčinky bez cukru, občas pečené cukroví nebo pražené ovesné vločky. V rodině jsou oblíbené sezamové pasty, chalvy bez cukru, ořechové krémy, které lze případně dosladit medem. Máme rádi různé druhy sušeného ovoce, kterým lze také uspokojit chutě na sladké.

Sortiment olejů a tuků k vaření jsme zúžili na ty nejkvalitnější, což jsou za studena lisované oleje. Na vaření a pečení masa, ale i do zeleninových salátů preferujeme panenský olivový olej. Ostatní panenské oleje jako sezamový, slunečnicový, řepkový, našly své místo do jídel na sladko a též do salátů. Občas ještě použijeme k vaření vepřové sádlo. Kvalitní tuky více doplňujeme také přímo z ořechů, mandlí a jiných semínek.

Co jsme úplně vyloučili, je klasický ocet. Používáme citrónovou šťávu nebo jiná „okyselovadla“ jako umeocet nebo ocet balsamico.

Alkohol je pro oslabenou slinivku téměř tabu. A i z preventivních zdravotních důvodů je dobré si na něj nezvykat. O této mojí zásadě v naší rodině všichni ví a své zdraví si již musí hlídat sami. Občas se jim to i daří.

Bylinky a koření do pokrmů jsme v rodině používali vždy, ale snažíme se vyhýbat zvýrazňovačům chuti a tak jsme zařadili do obsahu spížky sojové omáčky Tamari a Johsen Shoyu a tekuté koření do polévky bez glutamátu.

Solení jsme omezili tak, že si případní hosté u nás většinou jídlo dosolují. I když člověk moc nesolí, je dobré vyměnit sůl kamennou za kvalitní sůl mořskou.

Nejdůležitější změnou však je zachování a markantní rozšíření konzumace dostupné zeleniny, která roste v našich zeměpisných šířkách a také konzumace ovoce.

Nevlastníme žádnou zahrádku, takže se musím v této oblasti spolehnout na dodavatele. Proto ovoce i zeleninu nejraději nakupuji na tržišti od známých pěstitelů, kde vím, že nepoužívají ke hnojení chemii. Je potřeba také věnovat pozornost jakosti plodin a vyhazovat vše, co je jenom i trochu nahnilé nebo nakousané od hlodavců. Neodřezávat a nepoužívat částečně zkažené plody. Není to rozmařilost, ale šetříme si své zdraví. Nikdy nevíme, jakým způsobem si můžeme zavléci do těla plísně, kterých se pak člověk velice těžko zbavuje.

Sledovat složení potravin

V obchodech u potravin, které kupuji, čtu pravidelně, jaké přídatné látky obsahují, z čeho jsou složeny, jak byly chemicky ošetřeny, jaká byla použita zahušťovadla, konzervační látky a jiná „éčka“. Protože je mezi jednotlivými látkami velký rozdíl v jejich působení, snažím se volit takové, které tělu neubližují a jsou co nejvíce přírodního původu. Zde mi hodně pomáhají moje znalosti chemie.

Proto jenom mohu doporučit se trochu seznámit s tím, co jsou které přídatné látky, jsou-li vyloženě umělé nebo přírodního původu. Když nevíme, je dobré sledovat kolik „éček“ ta která potravina má a alespoň jejich počet zpočátku eliminovat na minimum. Možná je vhodnější koupit si ovoce a zeleninu syrovou než sterilovanou s konzervanty.

Postupné změny

Vhodnou volbou potravin můžeme ovlivnit svoje zažívaní a není nad to moci pracovat, věnovat se svým koníčkům a nebýt rušeni bolestnými a nezdravými kvasnými pochody ve svém těle.

Výše uvedené kroky změn je dobré dělat postupně a nenásilně, prostě tak, jak to komu vyhovuje. Opět podotýkám, že nikomu nevnucuji tyto změny, které jsem v rodině provedla, ale vidím, že prospívají nejen mně ale i druhým. Dotýkají se toto nejcennějšího co každý máme a to je vlastní zdraví.

Sdílení

    11 931 zobrazení článku
    O autorce

    Zanechte odpověď

    *

    captcha *