Ovesná kaše s rozinkami

1 porce | Pro oslabenou slinivku je velmi vhodná jako ranní pokrm.

Ingredience:
  • 50 g jemných ovesných vloček
  • 470–500 ml vody
  • 20–40 g sušeného ovesného nápoje (popř. sojového i jiného)
  • kvalitní mletá skořice
  • mletý fenykl
  • med, slad nebo javorový sirup
  • 15–20 g BIO rozinek sultánek
  • trošku oříšků nebo mandlí

Tradiční ovesná kaše je velice jednoduchá svojí přípravou a pro své výživné vlastnosti by měla být zařazována do našeho jídelníčku častěji. Jemné ovesné vločky dáme vařit do vody společně s malou hrstkou rozinek.

Vody dávám již odhadem, ale její množství se pohybuje v daném rozmezí. S menším množstvím je kaše více hustá, takže každý si dejte, jak máte rádi…Vaříme tak 3 minuty a pak přimícháme sušený ovesný nápoj, mletý fenykl a skořici.

Kaši promícháme a po rozpuštění sušeného „mléka“ nalijeme na talíř.

Před podáním kaši na povrchu posypeme ještě skořicí, osladíme medem nebo javorovým sirupem, jak kdo má rád.

Můžeme přidat i pár mandlí nebo oříšků. Pro děti raději strouhané nebo mleté.

Poznámka: Oves byl jednou z hlavních potravin našich předků. Ovesné vločky jsou cenné především pro svůj obsah bílkovin, vitamínů řady B a minerálních látek, jako je železo, zinek, draslík, jód a fluor. Jsou vhodnou potravinou především pro stravování dětí, mladých lidí a sportovců.

Ovesná kaše je prospěšná i lidem s nemocnou slinivkou nebo s žaludečními obtížemi, protože je šetrná k zažívání. Zasytí a přitom je lehce stravitelná. Bývá obvykle mým „startovním jídlem“ dne.

Když si večer vzpomenu, tak si připravím kaši fermentovanou. Vločky s hrozinkami večer zaliji kvalitní studenou vodou, ráno vše jen přihřeji a přidám sušené ovesné „mléko“. Při namočení předem ovesné vločky vlivem fermentačních procesů změknou a zesládnou a není je pak potřeba vařit, ale jenom prohřát. Tímto postupem si zachovají více vitamínů.

Skořice může být jak v kaši tak i na kaši. Jednak kaši „osladí“ a také prospěje tělu svými protiplísňovými, antivirovými i antibakteriálními účinky.

Pro lidi s nemocnou slinivkou je vhodné omezit oříšky a mandle vcelku. Mohou slinivku či žaludek dráždit. Jsou lépe stravitelné namleté. Každý musí vyzkoušet, jaké množství či formu oříšků na kaši snese. Nemůžeme-li oříšky v žádné podobě vůbec, můžeme získat kvalitní tuky přidáním lžičky panenského oleje z vlašských ořechů nebo z mandlí, které jsou k dostání v prodejnách zdravé výživy.

Osobně tuto kaši nejvíc miluji se dvěma až třemi datlemi, které nakrájím místo rozinek. A k tomu lžička javorového sirupu na oslazení a pochoutka je hotova. :-)

Sdílení

    77 462 zobrazení článku
    O autorce
    20 komentářů
    1. HankaH Odpovědět
      Ráda bych se podělila o svůj požitek z Ovesné kaše s rozinkami, který jsem našla na webu milé Alemari. Kaše přímo miluji a také si sama doma nějaké připravuji. Těšila jsem se však vyzkoušet jiný recept. Vybrala jsem si tuto kaši, protože oves mi dělá nejlépe. Když jsem si kaši uvařila, má duše zpívala ódu na radost, a mé zažívaní také. Konzistence i chuť mi přímo lahodili a velmi jsem si pochutnala a můj přítel také. Děkujeme ze srdce milá Alemari, za tak úžasné pokrmy, jsou přímo pro duši. :-) S pozdravem Hanka H.
      • Alemari Odpovědět
        Milá Hani, to mne moc těší, že máme společnou notu, a že vám doma kaše chutnala. Ani jsem netušila, že kaše může takto oslovit. Osobně mám tuto kaši též velice ráda, a v podobě se dvěma či třemi datlemi ji snídám asi už druhý rok, a stále se jí nemohu nasytit. :-) Děkuji Hani za tak krásnou odezvu, jsem ráda, že vám moje pokrmy chutnají. Srdečně zdravím. Alemari
    2. Glara Odpovědět
      Musím se přidat, ovesné kaše taky miluji a nemůžu si je vynachválit. Poprvé jsem ji zkusila kdysi dávno v Anglii jako "jídlo chudých" a dodnes si ji chystám, když mám chuť na něco nevšedního. Díky Alemari zkouším nové varianty a všechny jsou úžasné :-) Je to výborný start do nového dne a chutný zdroj potřebných sacharidů.
      • Alemari Odpovědět
        Moc jste mne potěšila, milá Glaro, že Vám kaše z webu chutnají. Držím palce všem, aby objevili jejich nezastupitelnou hodnotu v jídelníčku. To nemusí být jen návrat do dětských let..:-) Díky a srdečně zdravím. Alemari
    3. žroutik_alik Odpovědět
      Copak kaše, ale všechny ty koláče, knedlíky, dezerty, koktejly, polévky, pomazánky, těstoviny, sojové maso, saláty.. jednoduše už mám tzv. Alemari žaludek a začínam docela slušně cvičit i okolní :o) Musím se přidat ke chvále ostatních. Vaše kuchyně, Alemari, je jediná, u které nemusím tříbit ingredience a vymýšlet různé náhrady za "součástky, které mi zrovna nejdou pod nos.." Dokonce jsem se skrze Vaše recepty dala na pěstování stévie-ne, že by to bylo něco náročného, ale u mě i kaktus docela trpí:o) Takže rozvíjíte nejen moje kuchařšké umění, ale dokonce i pěstitelského ducha!!! Těším se na další recepty a přeji Vám hodnou slinivku, ať si můžete pochutnávat ve velkém!
      • Alemari Odpovědět
        Také se po Stévii poohlížím, milá Žroutíku_Alíku. Děkuji však především za Vaše slovní pohlazení, hřeje mě u srdce. Stévii bych si chtěla začít pěstovat doma, protože se přiznám, že mi ty výrobky z ní až tak moc nesedí...Sice je ověřuji, ale přímo z bylinky jsem měla pocit lepší...Ale s tím pěstitelským duchem jsme na tom podobně, i já bych ho potřebovala více rozvinout. Občas kytkám jenom domlouvám, aby vydržely, než je zaliji...:o) Mějte se moc hezky. Alemari
    4. doskocka Odpovědět
      Dobrý den, taky přidávám pár slov uznání - smekám před Vašimi nápady i umem. Doma jsem nijak vedená ke zdravé stravě bohužel nebyla (moji rodiče jsou báječní a milující, ovšem mají oba přes 120 kg), ale od té doby co mám vlastní domácnost si hledám tu pravou cestu... teď navíc mě motivuje naše dvouletá dcerka, které bych ráda dala do života lepší vklad, co se návyků v této oblasti týká. Proto je pro mě tento web velkou inspirací... Zároveň bych se chtěla zeptat, zda se dá bylinka stévie použit také ve stravě malých dětí. Existuje na to nějaká studie? Ještě jednou děkuji a přeji Alemari hlavně hodnou slinivku a spoustu dalších výtečných kulinářských nápadů. Lenka D.
      • Alemari Odpovědět

        Děkuji Vám paní Lenko za milá slova uznání. Přeji Vám z celého srdce, aby se Vám podařilo zvládnout u sebe i u své dcerky a konec konců v celé rodině to správné nasměrování..Nikdy není pozdě...Nenásilnou formou můžete navést i své rodiče, aby si ulehčili a odložili trochu svého břemena. Držím Vám k tomu všemu palce.

        Co se týče té stévie, nemám žádné bližší informace, zda je vhodná pro děti. Ale, jelikož mi po přečtení Vašeho textu lehce zatrnulo, budu věřit své intuici, a tak malým dětem bych ji nedoporučovala...Nevím proč, prostě mi to nesedí.

        Pokud si to malé dítě ještě nevyžaduje, na sladkou chuť bych je moc nezvykala, byť by to byla chuť bez kalorií. Sama bylinka je dle mého úsudku a informací zdraví prospěšná, je silně antibakteriální, a bude vhodná jako příjemné kloktadlo při bolestech v krku apod., ale jako sladidlo bych je pro malé dítě asi nepoužívala.

        Zkuste pro malé dítě mlsání ve formě Datlového medu nebo i ovocných omáček bez cukru jako např. ze sušených švestek , která je uvedena u receptu na Tofu knedlíčky. Ale raději jenom na polití pudingu či šišek, šulánků a pod...Samotné moc ne. To je ale jenom moje rada, jak bych postupovala já.

        Vy, milá paní Lenko, prosím, jednejte úplně svobodně. Mějte se moc pěkně. Zdravím. Alemari

        P.S. Ještě připisuji, že pro malé děti by mohly být dobrým mlsáním a navíc velice zdravým i Mandlové hříbečky s javorovým sirupem. Toho tam nemusí být mnoho a je to velice zdraví prospěšné mlsání plné minerálů. A navíc se bude dětem i líbit. Z mandlové hmoty můžete připravit třeba též kuřátka, když se obarví kukurmou atd. A.

    5. doskocka Odpovědět
      Alemari, moc Vám děkuji za názor. Také jsem se přikláněla k tomu stévii dcerce nedávat. Šlo mi spíše o to, zda by mohla ochutnat nějaké pečivo, které bych se stévií - pro nás dospělé - upekla.. Dcerce "sladím" spíše ovocem - třeba kaše - ostatní se snažím nesladit. K pití dostává v 99% čistou vodu atd.. Ještě jednou děkuji, Lenka D.
      • Alemari Odpovědět
        Milá Lenko, myslím si, že ochutnat jí dát můžete, ale jen když by se dožadovala toho, co mají rodiče. Kousek ji asi „nepoloží“ :-). Ale zvlášť ji to nenabízejte. Jinak postupujete velice dobře. Je dost možné, že při ochutnávce i tak malé dítě pozná, že je to trošku jinak sladké, a nebude to více chtít. Děti jsou ještě velice vnímavé. Ale nevím, sama uvidíte. Myslím si, že to pocítíte jako máma, dle toho jak se bude tvářit. Moje děti dávaly najevo své chutě hned výrazem v obličeji :-)) Mějte se pěkně. Zdravím. Alemari
    6. applen Odpovědět
      Dobrý den, už nějakou dobu jsem zvyklá si dělat ovesnou kaši ke snídani. Chutná mi tak, že když jdu večer spát, už se těším na ráno, až si zase tu mňamku uvařím :) Člověku se hned lépe vstává, když ví, že na něj čeká taková dobrota :) Já mám neradši kaši vařenou v mléce:vodě 1:1 s rozmíchaným rozmačkaným banánem. Díky sladkosti banánu už není nutné vůbec doslazovat, jen když použiji nějaký ne moc sladký, přihodím pár kousků sušeného ovoce. Moc děkuji za inspirace, které mi, milá Alemari, prostřednictvím Vašich stránek předáváte :) Mějte se krásně
      • Alemari Odpovědět
        Tak to jsme dvě :-), milá Applen, co se těšíme na ranní ovesnou kaši. Já, když ji náhodou nemám, tak mi cosi chybí. Pro jednoduchost a lepší trávení ji vařím tak jak uvádím. Je však chválihodné, že si ji vaříte, to jsem ráda, že jste nakročila směrem k těmto snídaním, ještě nás není mnoho, ale je to dobrý směr. Moje rada je sice upustit postupně i od kravského mléka, protože zbytečně zahleňuje a s ovesným nápojem prostě tato kaše nemá také chybu, ale vše jen svobodně a volně, jak budete sama cítit. Doporučuji vyzkoušet, snadnějí se to vaří, nemusí se hlídat :-). S banánem to asi musí být ňamka, ale já přec raději ty datle, jak píšu v poznámce dole, tak ji miluji asi nejvíce. Banán mi moc nejde vzhledem ke krevní skupině a také mi již nesedí jakékoliv syrové ovoce do kaše. Váš mail, milá Applen, mne moc potěšil, protože Vám určitě kaše bude jen prospívat, když se na ni tak těšíte. Je vidět, že Vaše tělo ten oves chce, ba po něm přímo prahne a touží...Zkuste třebas i různé obměny s tím slazením. Doporučuji kaši polít "datlovým medem":http://www.varimezdrave.cz/datlovy-med. Ten je na kaši přímo skvostný. Vzniklá kombinace je můj poslední objev a nemohu se ho nabažit. **Mějte se též krásně a děkuji za závěrečná slova. Zdravím. Alemari
        • applen Odpovědět
          Děkuji za tipy, určitě je vyzkouším :) O tom mléce už jsem také něco zaslechla, jednou jsem si zkusila ze zvědavosti vyhledat nějaké studie v lékařských databázích... A to, co jsem se tam dočetla, bylo tak nějak rozporuplné, takže vlastně nevím, co si o mléce mám myslet :) Na druhou stranu si říkám, že prababička, která celý život bydlela na vesnici, měla krávu a kravské mléko pila prakticky denně, se dožila 96 let... Takže v malém množství si mléko občas dopřeji, věřím svému tělu, že kdyby se mu něco nelíbilo, okamžitě by mi to jasně řeklo :) Je ale jedna věc, na které tak trochu ujíždím - a tím je kefír a acidofilní mléko... Toho bych byla schopná vypít klidně i litr na posezení :) Jaký je Váš názor na kysané mléčné výrobky, ať už z kravského nebo kozího mléka? Myslíte si, že převažuje škodlivost mléka, nebo prospěšnost bakterií? Přeji sluníčkový den, Marcela
          • Alemari Odpovědět

            Milá Applen - Marcelko, v dřívějších dobách bylo určitě mléko zdravější než dnes, navíc přímo od vlastních krav, které žily volně bez stresu, byly voděny na pastvu, nestály v kravíně a nebyly cpány antibiotiky proti nemocem, které se pak dostávájí též do mléka. Prosím přečtěte si i můj článek o mléku a mléčných výrobcích v sekci Suroviny a třebas tam najdete odpovědi na své otázky.

            Malé množství mléka by možná neublížilo. Ovšem to by muselo být mléko doopravdy v BIO kvalitě a ne to, co je v krabicích a je trvanlivé, stabilizované a kdoví co ještě a nikdy samo nezkysne na tu známou kyšku, leda přímo v krabici shnije..:-(

            Ale i tak bych dala přednost kvalitnímu kozímu mléku, pokud bych na mléko měla chuť. Ty kefíry jsou určitě lepší než mléka, již vzhledem k bakteriím tělu prospěšným, ovšem zase bych se přikláněla spíš ke kozím nebo třeba ovčím...Navíc u nich ani není poznat, že je to z jiného mléka.

            Ovšem, vše je jen na Vaší úvaze, milá Marcelko. Také jsem mléko ve Vašem věku pila a ujížděla na kefírech, ale nyní vím co vím a to je především to, že mléko nadýmá a zahleňuje a že mi prostě nesedne a vlastně ani nechybí...

            S tím kefírem je to lepší. Ten si ča od času kozí nebo ovčí ještě dopřeji. Navíc ovčí kefír, neboli žinčice, je velice čístící :-).

            Zdravím. Alemari
    7. Nataly Odpovědět
      Milá Alemari, prosím o doplnění, když si večer zaléváte ovesné vločky pro ranní kaši vodou, dáváte vodu studenou nebo horkou? Děkuji. Hezký den. :) Nataly
      • Alemari Odpovědět
        Milá Nataly, díky za dotaz. Vodu dávám studenou. Doplním to i do textu. Zdravím. Alemari
    8. Martina Odpovědět
      Dobrý den paní Alemari, velice děkuji za zajímavé stránky. Chtěla bych se zeptat, zda ovesné nebo jahelné kaše doporučujete i na odpolední svačinu nebo večeři? Vím, že záleží na intuici každého, ale ráda bych slyšela Váš názor. Velice děkuji za odpověď. Zdraví Martina
      • Alemari Odpovědět
        Milá Martino přeji hezký večer. Já osobně kaše většinou snídám, protože sacharidy člověk nejlépe tráví po ránu, když je energie trávicích orgánů největší. Na odpolední svačinu bych je doporučila lidem, co chtějí přibrat nebo dětem co rostou a to spíš v podobě asi pudingu nebo flameri, což je vlastně studená kaše. Také je to různé dle konstituce každého jedince. Kdo je spíš zimomřivý tak je může i večeřet. Asi bych je dala spíš na tu večeři než svačinu. Občas, ale velice málo, je večeřím a to když vnímám silný propad v energiích a jsem vyčerpána. Kaše pak zahřeje, zasytí a mám z ní takový klidný pocit v útrobách a úplně vnímám, jak mi tu energii dodává :-) Tož asi tak. Zdravím Alemari
    9. Lenka Odpovědět
      Dobrý den, chtěla bych se zeptat, proč se do kaše přidává sušený ovesný nápoj a zda je to nutné ? Chutná kaše pak lépe ?
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý den přeji milá Lenko. Mám zde od Vás tento dotaz několikrát u několika receptů na kaše a tak Vám odpovím najednou. Ty další dotazy ani nebudu vydávat. Ano. kaše je vždy nejdříve vařená ve vodě a pak k ní někdy přidávám i sušený obilný nápoj z důvodu posílení mléčné chuti. Není to u všech kaší. Někde je to i odlišné. někde dávám i přímo tekuté obilné nápoje. Tyto nápoje slouží jako náhrada mléka, ale kaše lze vařit i jen ve vodě. Více o náhradách mléka a též důvodech použití obilných nápojů se dočtete zde...Zdravím. Alemari

    Zanechte odpověď

    *

    captcha *