První kroky stravovacích změn

Patřím do generace lidí, jejichž rodiče prožili druhou světovou válku a byla jsem roky ovlivněná v oblasti vaření názory mé maminky, že jídlo je potřeba maximálně využít a zužitkovat i zbytky. V jídelníčku mého dětství se také objevovalo mnoho laciných potravin, které nás měly především zasytit (například točený bratislavský salám) a jako symbol blahobytu si vzpomínám, že byl smažený vepřový řízek s bramborovým salátem.

Dopad nedostatku jídla

Veškeré plody naší zahrady a i z lesa, v mém dětství dostupné, se musely zavařit, uskladnit a zakonzervovat za použití cukru, octa a různých chemických konzervačních látek, aby vydržely přes zimní období. Moji rodiče byli poznamenáni válečnou dobou, kdy lidé neměli mnoho do úst a snaha po zabezpečení je pak nutila zavařovat vše možné. Tato doba také přinesla z důvodu nedostatku náhražky potravin jako byl umělý med, umělý margarín a podobně.

Maminka mi vyprávěla, jak vytloukali za války z meruňkových pecek jádra, aby bylo co dát do vánočky místo mandlí. Z té doby jí přetrvalo šetření potravinami, úcta k jídlu a také různé nahrazování finančně nedostupných surovin. Pamatuji si, že pražila s cukrem ovesné vločky, aby je mleté mohla dát místo ořechů do cukroví. Máslo nahrazovala margarínem a snažila se vyjít s málem. Doba nedostatku a jídla na lístky naštěstí minula a my si mnohdy neumíme ani vybrat co koupit.

Zásadní změny

První změnou ve stravovacích zvyklostech v mé rodině bylo silné omezení spotřeby bílého cukru a jeho nahrazení kvalitním medem. Časem nám cukr zůstal pouze v malé zásobě pro hosty.

Po prožitých zdravotních problémech v oblasti trávicího traktu jsem přehodnotila nejen způsoby příprav jídel, ale při stravování jsem postupně přešla na jiné suroviny a na suroviny lepší kvality.

Jelikož jsem pochopila všeobecnou prospěšnost stravovacích změn, začala jsem pomalu z pozice kuchařky ovlivňovat stravování celé rodiny.

Především jsem co nejvíc vyloučila kupované konzervované potraviny, různá leča, vepřové ve vlastní šťávě, lanšmíty, fazole v rajské, marmelády plné cukru, sterilované zeleniny apod. Přestala jsem zavařovat ovoce a nakládat zeleninu. Stejně, když se to tak vezme, to žádnou finanční úsporu nepřineslo. Bylo se vším spousta práce a mnohé se pak ani nesnědlo. Nyní kupujeme a jíme více syrového ovoce, které v menší míře také zmrazuji pro zpestření zimního jídelníčku. Výjimečně si připravuji trochu marmelády bez bílého cukru na vánoční cukroví a na palačinky. Konzervovat potraviny lze i zdravěji než s cukrem a konzervanty, ale tato činnost se mi jeví jako neefektivní.

Zeleninu, kterou kupuji od důvěryhodných pěstitelů a prodejců na trhu, konzumujeme co nejvíce syrovou a pro časovou úsporu ji mám v pohotovosti trochu zmražené v mrazáku. Mezi pochutiny, které kupuji dosud v obchodě, patří rajské pyré, ale pouze zakonzervované v soli a bez přidaného cukru. Také zelené olivy, občas hořčici a italská pesta pro dochucení.

Odbourala jsem nakládání okurek do sladkokyselého nálevu a jsem ráda, že mne již toto letní šílenství nepronásleduje a tak se raději najím v létě okurek syrových, dávám je do všelijakých zeleninových salátů a odšťavněním si z nich připravuji výbornou okurkovou šťávu, která v horku osvěží více než džus s cukrem. Výjimečně koupím pár skleniček sterilovaných okureček koncem roku snad ze vzpomínek na dětství než ze skutečné nutnosti.

Maso v rodině ještě jíme, ale co se týče výrobků z masa, tak největší změnou bylo markantní omezení uzenin. Já osobně se na ně jenom dívám a když občas zavřu obě oči, tak těm svým chlapům něco koupím, např. trochu anglické slaniny pod vajíčka nebo k těstovinám. Nic se nemá přehánět. Občasná výjimka může potvrzovat pravidlo.

Mezi další změny patří i místa, kde nyní co nejvíce nakupujeme. V supermarketech navštěvuji koutky se zdravou výživou a také jsem častým hostem prodejen s BIO potravinami. Zde nakupuji kromě jiného též ochucovadla přírodního původu, jako sojové omáčky, umeocet, kvalitní oleje, koření a to vše pokud možno bez obsahu chemických látek.

Toto byly naše první kroky změn, které však nikomu nevnucuji, ale jsou vhodné, chceme-li pro své zdraví udělat něco prospěšného.

Sdílení

    12 017 zobrazení článku
    O autorce
    4 komentáře
    1. Lucasinka Odpovědět
      Podobnou změnou jsem si prošla pred 3 lety. Snažím se vařit zdravě, do jidelníčku jsem zařadila obiloviny, luštěniny, vyloučila maso a masné výrobky. Můj přítel maso sice jí, ale připravovat si jej musí většinou sám. Jsem přesvědčena, že můj přechod na lakto-ovo vegetariána byl naprosto přirozený a mému zdraví jen prospěl.
      • Alemari Odpovědět
        Milá Lucasinko, to je dobře, že jste se vydala na tuto cestu a cítíte již nyní její prospěšnost. Správným životním směrem pro sebe děláte maximum a zdraví si pak můžete zachovat do vysokého věku. Držím Vám palce, ať se Vám jenom daří. Alemari
    2. Lidinka Odpovědět
      Všichni řeší co jíst aby bylo jídlo zdravé, ale málokdo si uvědomuje že sebelepší suroviny můžete znehodnotit přípravou na nádobí, které je vybavené umělými povrchy, jejichž výroba se neobejde bez nebezpečných chemických látek a nebo je nádobí vyráběno ze železného šrotu, který také většinou obsahuje kde co. Pokud chcete mít jistotu že si do jídla nic takového nezanesete tak je potřeba využívat nádobí bez umělých povrchů a vyrobené pouze z přírodních surovin.
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý den přeji Lidinko Máte určitě plnou pravdu, že i to, v čem se vaří, je důležité, ale to je již na každém čtenáři na mém webu, v čem bude vařit a co si o daném nádobí zjistí. Více Vám píšu na Váš mail. S pozdravem Alemari.

        P.S. Snažila jsem se Vám poslat mail, ale neuvedla jste platný. Proto Vám sděluji, že vydání komentářů podléhá schválení za určitých podmínek.

        Váš komentář byl proto editován.

    Zanechte odpověď

    *

    captcha *