Rýžová kaše krupičná

1 porce | Pro oslabenou slinivku je to výborná kaše.

Ingredience:
  • 50 g jemné rýžové krupičky
  • 50 g sušeného rýžového nápoje + 500 ml vody nebo 550 ml přímo tekutého rýžového nápoje, např. „Alnatura“
  • kvalitní mletá skořice
  • javorový sirup, med
  • 2 kapky citrónového aromatického oleje „Just“ (nemusí být)
  • popř. 1 lžička oleje z prvního lisování (např.sezamový, slunečnicový)

Část vody (asi 200 ml) dáme do hrnce s odváženým množstvím sušeného rýžového nápoje a zahříváme. Ve zbylé studené vodě rozmícháme vidličkou jemnou rýžovou krupičku. Rozmíchanou krupičku ve vodě nalijeme do horkého „mléka“ a za stálého míchání přivedeme k varu. Pakliže použijeme přímo tekutý rýžový nápoj, rozmícháme kupičku v něm za studena a pak dáme vařit a opět za míchání přivedeme k varu.

Tímto postupem se vyhneme žmolkům. Kaši chvíli (3–4 minuty) povaříme. Přímo v hrnci kápneme do kaše dvě kapky citrónového arom. oleje a chceme-li kaši sladší, můžeme ji přisladit i při vaření.

Řídká kaše na talíři při chladnutí zhoustne. Na povrchu ji posypeme skořicí a osladíme javorovým sirupem nebo medem.

Kaši můžeme též omastit kvalitním olejem z prvního lisování. Nejvíce vhodné jsou oleje ze semen, jako např. sezamový, slunečnicový, ořechový nebo i mandlový olej.

Poznámka: Kaše je konzistencí i bílou barvou k nerozeznání od dětské krupičné kaše. Já osobně lituji, že jsem se s rýžovou krupicí nepotkala, když byly všechny mé děti malé. Vypustila bych z dětského jídelníčku rychlé krupičné kaše z pšenice, které mohou zakládat počátky alergie na lepek a místo nich bych zařadila tuto rýžovou kaši, která je časově méně náročná než klasická rýžová kaše vařená z rýže.

K omaštění kaše je vhodné použít olej sezamový, řepkový, slunečnicový, ale i olej mandlový nebo z vlašských ořechů.

Aromatický citrónový olej dodá kaši nevšední vůni a zároveň je i léčivý.

Kaše jsou velice vhodné v dietě pro oslabenou slinivku a kvalitní olej nahradí celé oříšky nebo jiná semínka, která mohou, jsou-li vcelku, slinivku dráždit, i když jsou dobře pokousána.

Sdílení

    30 081 zobrazení článku
    O autorce
    6 komentářů
    1. Natálie K. Odpovědět
      Dobrý den, Váš recept jsem vyzkoušela a je vážně dobrý, rozhodně jsem ho nevařila naposledy :-) . Jsem také velkým příznivcem zdravé výživy a snažím se dělat i sladká jídla zdravě - sladím medem, javorovým sirupem a přišla jsem na to, že skvěle se dá jídlo oslabit jen pouhou skořicí. Chtěla jsem se ale zeptat, jaké množství javorového sirupu je podle Vás optimální na jednu porci kaši? Kolik si ho dáváte Vy? Děkuji!
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý večer milá Natálie K. Ano, skořice také dodá sladkost...někdy úplně stačí.. Já nyní již moc nesladím javorovým sirupem, mám období, že kaše sladím datlovým medem. Ale když jsem sladila, tak jedna, maximálně dvě čajové lžičky javorového sirupu mi bohatě stačily. Optimální množství? Tak to nevím, každý jsme jiný a někdo chce hubnout a někdo přibrat, někdo má rád sladké a někdo zase nesladí. To si netroufám nějak obecně stanovovat. Zdravím. Alemari
    2. Hannyra Odpovědět
      Dobrý den, šla by tato krupice připravit i z domácího mléka? Po přečtení složení sušených jsem se zhrozila a přešla mě na ně chuť. :). A ještě menší dotaz. V tomhle zapadákově jsem nesehnala ovesnou mouku na skořicové placky (na které mám děsnou chuť jen od pohledu)... jde jako náhrada použít "mouka" z rozemletých ovesných vloček? Předem děkuji. Trápí mě slinivka a ráda bych si dopřála nějaké té mlsky :).
      • Alemari Odpovědět
        Jistě, ve všech receptech, kde mám uveden sušený obilný nápoj, můžete použít i svůj. Ze složení bych se neděsila, není ještě život ohrožující :-), jsou horší přídavné látky, těžšího kalibru, ze kterých by se měli lidé děsit podstatně více :-) K danému tématu píši zde.... Ano, ovesné vločky můžete namixovat na mouku.
    3. Reny2 Odpovědět
      Zdravim az z Islandu.... Taky se snazim varit a stravovat zdrave jak jen to jde....Vami zminovanou ryzovou kasi tady bezne koupime a zpocatku jsem ji i varila misto te krupicne, kterou mam rada.....ja ji ovsem varim klasicky v mlece....my jsme vsichni naprosto zdravi co se tyka telesne schranky....nevadi nam ani laktoza, ani nemame problemy se slinivkou....trochu mne zarazi to, ze uvadite omasteni olivovym olejem....mne to k tomu moc nesedi....pokud dam skorici a trochu medu,tak bych bud volila maslo,nebo radeji nic.....ale to asi je jen otazka toho,komu co chutna a vyhovuje po zdravotni strance....Rada bych se Vas vsak zeptala na trochu jinou vec....na netu jsem nasla nejake recepty ze smakouna....ten vsak zde na Islandu nemame, tak jsem premyslela, cim nahradit....je mozne pouzit tofu? Budu moc vdecna za odpoved....diky Reny
      • Alemari Odpovědět
        Milá Reny2. Zdravím na Island...to je krásné a milé, že mi píšete až odsud...Děkuji. Ale, milé děvče, já v tomto receptu na rýžovou kaši nikde olivový olej nenacházím...Čtu si to opakovaně znovu a znovu (že bych tam měla chybu?)a mám tam jenom uvedeno.. jakýkoliv vhodný panenský olej, to je jakýkoliv olej z prvního lisování a to lisování za studena...Uvádím doslova...sezamový, slunečnicový, ořechový, mandlový...třeba i to máslo můžete dát, ale olivový... ten tam neuvádím...ten se tam doopravdy nehodí...Nepřehlédla jste se? Nebo jsme si možná nerozuměly a Vy jste vnímala panenský olej jenom jako olivový...? Co se týče druhého dotazu...Šmakoun je surovina vyrobená z vaječných bílků, tedy čistá bílkovina...možná by šlo dát místo toho i to tofu natural...ale chutnat to bude asi trošku jinak...Zdravím a přeji pěkný den. Alemari

    Napsat komentář: Alemari Zrušit odpověď na komentář

    *

    captcha *