Kaše z bezpluchého ovsa

1 porce | Pro oslabenou slinivku je v klidovém období kaše velmi vhodná.

Ingredience:
  • 60 g bezpluchého ovsa – zrno
  • 250 ml vody
  • 200 ml ovesného nápoje (nemusí nutné být, v tom případě nahradíme vodou)
  • špetka mletého fenyklu
  • ½ lžičky mleté skořice
  • 2 lžičky medu
  • rozinky, datle

Ráda snídám ovesnou kaši a když ji náhodou mít nemohu, vnímám, že mi něco na začátek dne chybí. Pro milovníky kaší jsem tentokrát sáhla po bezpluchém ovsu. Výhoda ovsa v podobě zrna tkví jak v delší trvanlivosti tak i v tom, že celé zrno obsahuje maximum výživných látek.

Přípravu kaše si musíme naplánovat předem, ale odměnou nám bude jemná konzistence ovesné kaše, podobná téměř pudingu.

Bezpluchý oves namočíme do vody a v misce jej necháme minimálně 12 hodin bobtnat. Více hodin je lépe. Sama nechávám i 16 hodin a zrno hodně změkne.

Vodu je dobré jednou vyměnit a zrno propláchnout. Poslední vodu z namáčení před přípravou také vylijeme a zrno propláchneme. Ze 60 g ovsa budeme mít po namočení cca 95 – 100 g, což plně postačí na přípravu jedné porce kaše.

Nabobtnané zrno vložíme do mixéru a  zalijeme 250 ml čisté studené vody. Dobře rozmixujeme cca 1 minutu v jemnou tekutinu. Vylijeme do nádoby, ve které budeme kaši vařit, a přidáme 200 ml ovesného nápoje a postavíme na sporák.

Přidáme fenykl a skořici a metlou koření dobře v tekutině rozmícháme a za dalšího soustavného míchání kaši zahříváme.  Kaši musíme míchat určitě již od začátku zahřívání, neboť škrob obsažený v tekutině by se nám začal u dna srážet a následně by se udělaly žmolky. Na další míchání je pak ale lepší použít vařečku. Škroby již při zahřívání začínají houstnout a tak ani není potřeba kaši vařit, jen přivést k varu a odstavit.

Uvařenou kaši servírujeme na talíř a dosladíme několika rozinkami nebo datlemi. Kdo chce může si kaši ještě dosladit i medem.

Pakliže kaši nalijeme do misky a necháme vychladnout, získáme puding, který můžeme jíst i zastudena.

Dobrou chuť!

Poznámka: Bezpluchý oves bývá někdy označován jako evropská rýže. Uvařený může v mnoha případech rýži zastoupit a ti co nemají potíže s trávením celého zrna jej mohou použít do pokrmů podobných rizotu, do studených salátů,  s houbami, jako přílohu anebo k přípravě knedlíku. Pro oslabenou slinivku jsem zvolila raději co nejjemnější konzistenci a proto jsem zrno použila na přípravu kaše.

Při použití ovesného nápoje je kaše nasládlá již sama o sobě a stačí jen mírné doslazení.

Pakliže soustavně kaší při vaření nemícháme, kaše začne u dna hrnce rychle houstnout a mohou se pak vytvořit žmolky. Podle mé zkušenosti je nejlepší míchat kaši malou vařečkou s delší rukojetí. Vařečka obsáhne i spodní okraje kastrolu, kam se při míchání metlou nedostaneme a tam většinou kaše houstne nejdříve. Za stálého míchání však získáme jemný krém.

Sdílení

    1 278 zobrazení článku
    2 komentáře
    1. Mirka Odpovědět
      Dobrý den, dnes odzkoušeno a byla výborná, děkuji za recept.
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý den přeji, milá Mirko. Děkuji za zpětnou vazbu. Jsem moc ráda, že kaše chutná. Zdravím. Alemari

    Zanechte odpověď

    *

    captcha *