Pohanková kaše

1 porce | Pro oslabenou slinivku je velice vhodná.

Ingredience:
  • 70 g pohanky lámanky
  • 500 ml vody
  • 15–20 g datlí
  • 20 g sušeného sojového nápoje s příchutí smetany ( lze použít i rýžový)
  • trošku mleté skořice a mletého fenyklu
  • javorový sirup

Občas není na škodu se vrátit k tradičním pokrmům z pohanky. Pro přípravu pohankové kaše považuji za nejvhodnější pohanku lámanku. Lámanka není v celých zrnech, jak již zní její název, a nevaří se dlouho. Odvážené množství pohanky prohlídneme, odstraníme případné zbytky slupek a pohanku propláchneme vodou.

Pak ji zalijeme uvedeným množstvím vody a dáme vařit. Do doby, než začne vařit, což bude asi 2–3 min., pohanku hlídáme, protože při varu vzkypí a mohla by nám „utéct“ z hrnce.

Pak var zmírníme, přidáme trošku fenyklu a vaříme asi 8 minut bez míchání. Pohanka by měla být po této době již v konzistenci kaše a zrna měkká. Pak kaši promícháme a popř. trošku podlijeme vodou, zdá-li se nám, že se lepí ke dnu. Pokud se voda nevyvaří, kaše se nepřipálí. Již jen chvilku povaříme.

Přidáme nakrájené datle, které kaši osladí. Na závěr v kaši rozmícháme sušený sojový nápoj a skořici a kaši můžeme podávat. Na talíři lze ještě přisladit javorovým sirupem.

Poznámka: Máme-li čas, můžeme kaši připravit šetrnějším způsobem. Propláchnutou pohanku zalijeme jenom asi 300 ml vody a přivedeme k varu. Vařící pohanku přikryjeme, odstavíme, hrnec zabalíme do utěrky a necháme pod peřinou 30–40 min. „dojít“, čímž zachováme větší množství rutinu a vitamínů, které se jinak delším varem ničí. Zrníčka vstřebají vodu a do hotové teplé kaše jenom přimícháme sušené obilné „mléko“ (kdo nechce, nemusí) a přidáme skořici a datle. Ty koneckonců můžeme dát přímo do pohanky při varu a nechat je změknout souběžně s pohankou.

Pohanka obsahuje dostatek vitamínů C a B, rutinu, lecitinu, železa, hořčíku a manganu. Nejcennější je pro tělo rutin, který potřebujeme pro zachování dobrého cévního systému. Proto je pohanka doporučována lidem s křečovými žilami, ale i celiatikům, protože neobsahuje žádný lepek. Má jiný botanický původ než klasické obiloviny, je z čeledi rdesnovitých.

Pohanková kaše je lehce stravitelná a je vhodná pro oslabenou slinivku. Patřila jeden čas k mým velice oblíbeným, ale teď mám zase vlnu pokrmů ovesných a rýžových. Prostě, jak si tělo řekne.

Sdílení

    224 828 zobrazení článku
    O autorce
    38 komentářů
    1. Pavel Odpovědět
      Pohanka je úžasná a jednoduchá věc. Sice není jen tak uhlídat přesný čas, aby se nepřipálila k hrnci, když mizí voda, ovšem výsledek stojí za to. Většinou využívám druhého navrhovaného postupu, tedy dlouhého dojití. Mám rád pohanku hlavně hrubší, která při použití jako příloha nevytváří takovou majdu. Dopřávám si ji, zřejmě zcela v rozporu se zdejšími zvyklostmi, na slano - tedy s česnekem a slaninou, případně ještě posypanou sýrem. Rozhodně však chci vyzkoušet i nějakou lehčí variantu, a třebas i takovouto kaši. Kde pohanku kupujete? V běžné síti dostupné pytlíčky z Číny (ač s rádoby bio nálepkou) se mi nepozdávají, jsem zvyklý brát ze Šmajstrlova mlýnu ve Frenštátě pod Radhoštěm.
      • Alemari Odpovědět

        Souhlasím s Vaším názorem na pohanku a myslím si, že kupujete Pavle dobře. Já pohanku kupuji v prodejnách zdravé výživy a jsou to většinou výrobky ze Šmajstrlova mlýna. Tato pohanka je mi sympatická již i tím, že mám spojený Frenštát pod Radhoštěm s krásnými dovolenými z dětství s rodiči...

        Pohanku v celých zrnech (hrubou) a i na slano mám také ráda, ale kašovitá konzistence mi vůbec nevadí. Pro moji slinivku jsou kaše „denní chleba“. Pavle, nemyslím si, že byste si ji dopřával v rozporu se zdejšími zvyklostmi, protože se pamatuji, že jako přílohu pohanku podávali již v „závodní“ jídelně před více lety a také na slano. Osobně si ji asi nedám se slaninou, cibulkou a sýrem, i když to určitě její chuť pozvedne, ale spíš s kopcem dušené zeleniny. Zkuste přidat při jejím vaření sušenou bazalku a pak ji omastit kvalitním slunečnicovým nebo sezamovým olejem a lehce osolit. Možná Vám bude chutnat i takto.

        Rychlou přípravu poskytnou instatní pohankové vločky. Tuším, že od stejného výrobce, a ty jsou hotové za 5 minut. Připravuji je obdobným postupem. Vločky stačí jenom zalít vařící vodou asi 1-2 cm nad vločky, osolit, přidat sušenou bazalku a přikrýt. Pak již jen lžičku kvalitního oleje a se zeleninou nebo s tím, co máte rád, je oběd hotový. Samozřejmě, že i tyto vločky lze použít pro přípravu na sladko. Zalít horkým obilným „mlékem“ a s medem nebo s rozinkami a skořicí je to také dobrota... Zdravím. A.M.

    2. Pavel Odpovědět
      Díky za odpověď, Alemari. Ještě jsem opomněl dodat, že tam přidávám sušenou majoránku, která tomu dodává jisté kouzlo. Myslím, že to je obdobné Vaší sušené bazalce. Určitě to s ní vyzkouším. Zdejší zvyklosti jsem nemyslel regionálně, ale v rámci tohoto webu zabývajícího se zdravou výživou, k čemuž nemusí slanina příliš sedět (nechci však vyvolávat diskuse). Každopádně chvátám se podívat, zda-li ještě mám v kredenci pytlík pohanky ;-)
    3. Jana Odpovědět
      Přeji dobrý den. Dnes jsem si poprvé koupila pohanku lámanku. Z doslechu jsem se pokusila o první pohankovou kaši...dopadlo to výborně. Místo datlí jsem přidala sušené brusinky a meruňky, to byla mňamka. Zjistila jsem, že se dá konzumovat i opražená na sucho jako oříšky. Všem, kteří ji teprve budou jíst poprvé jako já, můžu pohanku doporučit. Hezký den. Jana
      • Alemari Odpovědět
        Děkuji za Váš komentář milá Jano. Hezký den též. Alemari
      • Emilie Odpovědět
        Dobrý den, včera jsme "vařily" cestou autobusem a dostala jsem tip: vařit pohanku v domácí pekárně program marmeláda :)) Tak to zkusím...
        • Alemari Odpovědět
          Proč ne, ale asi bych si pohlídala při jaké teplotě ten program běží. Ale za zkoušku nic nedáte :-)
    4. Nataly Odpovědět
      Zdravím Alemari, v poznámce tohoto receptu píšete, že je možné a taky vhodné, kvůli zachování živin, po ubrání množství vody nechat pohanku jen přejít varem a pak šoupnout do peřin dojít. Je možné takto postupovat i u receptu na pohankové placky? Váš receptář se mi stává téměř denním přítelem a Vaše jídla jsou moc chutná. Děkuji za ně. :) Nataly
      • Alemari Odpovědět
        Zdravím též milá Nataly, určitě můžete, ale placky se budou pak péci a tak tam přece jenom vyšší teplota stejně bude a něco rutinu ztratíme... Jinak, v receptu u placek je více vody, která se pak varem vyvaří a tak je na to potřeba pamatovat a při přípravě v peřinách vařit jen s tím menším množstvím vody, viz poznámka zde.. Těsto by pak bylo moc řídké... Jsem potěšena, že Vám tyto pokrmy chutnají...Díky Alemari
    5. Renanka Odpovědět
      Dobrý den, musím říci, že v poslední době jsem si sladké snídaně v podobě různých kaší oblíbila, a to hlavně jáhlovou, pohankovou a ovesnou kaši. Objevila jsem, že kaše se dá připravit i z polenty. Chtěla bych se zeptat, jestli s ní máte nějakou zkušenoust a jaká je příprava pro jednu nebo dvě osoby. A jak je to se stravitelností? Zjistila jsem, že lepek neobsahuje, takže ji můžou i celiatici. Děkuji :-)
      • Alemari Odpovědět
        Zdravím Renanko. S polentou nějakou zkušenost mám, ale nezapsanou, a tak Vám nesdělím, jaké množství pro dvě osoby budete potřebovat. Dělala jsem to tehdy odhadem. Osobně ji moc „nemusím“ a nenadchla mnoho ani doma a tak ji nekupuji. Vařím z ní především jako výzkumnou činnost :-), ale zatím málo. Ano, máte plnou pravdu, je to kukuřičná krupice a tak je výsledný pokrm bezlepkový, pokud tam lepek v něčem jinak nepřidáte a mohou jej i celiatici. Pěkný den. Alemari P.S: Ještě připisuji, co se týče stravitelnosti, neměl by být problém.
    6. Zu Odpovědět
      Dobrý den, pohankovou kaši mohu vřele doporučit i diabetikům. Po propočtech jsem ji vařila z 50 g (nikoli 70 g), abych se vešla do snídaňových doporučených dávek sacharidů (55 g), vynechala jsem javorový sirup i datle, a naopak použila trochu mandlí a lehounce omastila máslem. Byla vynikající a hladiny cukru po jídle byly naprosto vzorové. :)
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý večer a děkuji za Váš komentář, milá Zu a současně Vás srdečně zdravím. Jsem ráda, že se zde i s diabetem můžete nechat inspirovat...:-) Držím palce a přeji hodně sil. Alemari
    7. Zuza Odpovědět
      Po vzoru Vašeho receptu na pohankové koláčky "Koka" si vařím k snídani pohankovou kaši s karobem a bohatě zdobím kokosem. Ňam!!!
      • Alemari Odpovědět
        Hmm, také dobrý nápad :-), milá Zuzi.
    8. Alemari Odpovědět
      Komentáře jsou zde časově zpřeházeny, tak jak u některých i dalších receptů po převodu dat. Jednotlivé otázky a mé odpovědi k nim však na sebe navazují.
    9. Neta Odpovědět
      Dobrý den, také ráda vařím pohankovou kaši, je dobrá s houbovou omáčkou a třeba pečenými karbanátky z masa nebo sóji. Pohanková kaše, slazená medem je výborná s kávovou lžičkou másla a medem (přidávají se do hotové polévky)-mňam.
      • Alemari Odpovědět
        Milá Neto, děkuji za Váš komentář, ale musela jsem ho redakčně upravit, abych ho mohla vydat. Proto je zkrácen. Důvody Vám sděluji na Váš mail. S pozdravem. Alemari
    10. Tomáš Odpovědět
      Dobrý den, vzhledem k tomu, že mnoho volného času trávím v přírodě (i na cestách v exotických zemích) při fotografování hmyzu, musel jsem vzhledem k problémům se slinivkou řešit rychlé stravování. Pohanková kaše z trhanky se sušeným ovocem, skořicí, s bylinkami ... je pro mě základ. A příprava je velice jednoduchá a rychlá. Nosím sebou 0.75 l termosku se širokým hrdlem. Všechny ingredience dám do termosky, zaliju půl litrem horké vody, promíchám a za půl hodiny můžu jíst. Pokud do kaše přidávám zeleninu (mrkev a pod) nebo např. dashi (vločky ze sušeného masa z tuňáka, běžná přísada japonské kuchyně), prodlužuji dobu na 45 minut. Na pohankové dietě jsem přežil např. 4 týdenní cestu po SZ Číně, v Mongolsku nebo Jemenu. Jen si sebou vozím tak 1kg pohanky na týden, dashi, sušené bylinky a koření a tzv. atlantskou sůl (mořská sůl, vločkované mořské řasy a koření). A hodně často přidávám mletý kardamon, mé slinivce vysloveně dělá dobře.
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý večer přeji pane Tomáši. Ano, slinivková dieta je náročná a v terénu asi ještě víc. Znám to též z doby své manažerské funkce, kdy bych bez termotašky a různých rychlých kaší a jídel podobného typu, jak Vy píšete, těžko zvládala svou profesi. Vstávala jsem sice ráno o půl šesté a vše si připravovala, neboť v práci již na to potom nebyl čas, ale ten pocit, že má člověk co jíst a jí plnohodnotně a je dobře zasycen a bez podráždění trávení, stál vždy zato. Děkuji Vám za Vaše zkušenosti, je vidět, že když člověk chce, vše je možné. Držím hodně palce, máte to zvládnuté perfektně. Zdravím. Alemari
    11. Katka Odpovědět
      Dobry den, chcela by so sa opytat na pohankovy napoj (napr. od firmy Zajic). Robievam ho mojej dcere ako nahradu za kravske mlieko. Je to vhodne pre rocne dieta? Vdaka
      • Alemari Odpovědět
        Milá Katko, asi bych byla opatrná. I když nyní nemám krabici od pohankového mléka v dosahu, abych se podívala, tak podobný výrobce, např. ovesného nápoje Oves Milk, uvádí vhodnost až od 3 let věku u dětí. Raději používejte mléka tekutá, ty jsou prosta nežádoucích příměsí, které sice starší organizmus snese, ale malé děti bych jimi raději nezatěžovala. Zkuste třeba mandlové mléko zde z webu, to je velice vhodné i pro tak malé děti.
    12. Klára Odpovědět
      Dobrý den Alemari, pohankovou kaši si dělám obvykle tak, že používám drcenou čistou pohanku od firmy Nominal, zaleji horkým mlékem nebo vodu a promíchám - kaše je hotová pro další doplňky...:-) Jednou jsem taky dělala kaši tak, že jsem vzala pohanku, namočila přes noc, pak pomixovala a v té samé vodě všechno uvařila - trvalo to asi 10 min. Přeci jen, 40 min ráno čekat nemůžu, to je moc dlouho, ale koumám nad tou přípravou, jak to udělat a přitom neztratit cenné látky. Myslíte, že dlouhým louhováním přijde pohanka o ty cenné látky, nebo se jejich účinek sníží? Děkuji za odpověď. Klára
      • Alemari Odpovědět
        Milá Kláro, pěkný den přeji. Chápu, že když chcete ráno vařit kaši, je nutné si přivstat. Ale pakliže chcete mít ráno kaši již předpřipravenu, je Váš postup s namočením večer určitě vhodný. Vyluhování cenných látek se neobávejte. Když kaši uvaříte v té vodě, co se pohanka přes noc namáčela, o nic nepřijdete . A navíc...kaši není ani potřeba vařit, jenom přihřát, tak budete mít kaši ráno raz dva hotovu. Také jsem ji tak připravovala. Večer namočíte ovšem do méně vody a ráno jen přivedete k varu nebo kratince povaříte a kaše je připravena. Co dáte do ní, to je již na Vašem uvážení. Také je možno namočit jen v trošce vody a ráno přidat nějaké obilné mléko a kaše bude mléčnější. Alemari
    13. Klára Odpovědět
      Díky za odpověď Alemari. Jsem ráda, že jste mi potvrdila moji domněnku. Kaše si připravuji téměř každý den ráno jako snídani...je zajímavé, že se to nepřejí....:-). Hlavně je to opravdu úžasný zdroj energie a skvěle zasytí. Přeji hezký den. :-)
      • Alemari Odpovědět
        Klárko milá, taktéž přeji hezký den. Chvála ranním kaším! :-)
    14. Katka Odpovědět
      Dobrý den, prosím můžete mi poradit jestli můžu svému 6-ti měsíčnímu synovi dát pohankovou kaši? Kupuji instantní kaši ve zdravé výživě ze Šmajstrlova mlýnu. Nejsem si jistá jestli ji už může baštit. Zatím dávám jen rýžovou. Děkuji předem za odpověď Katka
      • Alemari Odpovědět
        Milá Katko, dobrý večer. Já dávám přednost kaším vařeným, přec jenom lépe zasytí při menším objemu a nemají tak vysoký GI (glykemický index), což instantní mají, i ta rýžová. Vím je to jednodušší na přípravu. Asi bych si nechala instantní jen pro případ nouze, když člověk nestíhá... Kaši z pohanky lámanky bych vařila úplně do měkka a třeba i rozmixovala ponorným mixérem, ale ne z kroupy, pouze z té lámanky. Je to rychleji uvařené. Však dejte maličkému ochutnat, je to určitě lepší než klasická krupičná z pšenice. Já je neznala, když byly děti malé, také si nepamatuji, že by byly nějaké instantní, ale myslím si, že by už pozvolna mohl vyzkoušet. Zdravím. Alemari
    15. Lenka. Odpovědět
      Pohanka se musí předem namočit, a když ano tak na jak dlouho,nebo stačí jí hned povařit a nechat asi 20 min.odstát?
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý večer Lenko. Podle výše uvedeného postupu se dopředu nenamáčí. Stačí pohanku-lámanku propláchnout třeba na sítku vodou, vyklepnout do hrnce a zalít vodou a povařit dle uvedeného postupu a je k jídlu. V poznámce je uveden další postup přípravy, který je k rutinu v pohance šetrnější, kdy se propláchne, zalije menším množstvím vody, přivede jen k varu a nechá odstát. Čas je uveden. 20 minut je málo. :-)
    16. Tadeas Odpovědět
      Zdravím pohanka lámanka je již dlouhé roky mou hlavní potravinou , neb jsem alergický na lepek . Za dlouhé roky ji pripravuji na slano takto : lámanku osolím a zaliju vroucí vodou , postavím na sporák a nechám cca max 2 minuty projít varem,poté vypnu vařič , přidám namleté mandle , buráky , a vlašské ořechy , evtl slunečnicová semínka a na kostičky nakrájený uzený ovčí sýr, vse zamíchám , hrnec přikryju uterkou na cca deset minut , no a poté se dá pohodě konzumovat,žádná věda s vařením s tím není a pokud tuto kaši snídáte, nemáte celé dopoledne hlad a v bříšku máte jak v pokojíčku a díky namletým jádrům i spoustu živin ... doporučuju ?.)
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý den přeji milý Tadeáši. Ano, obdobným způsobem zde připravuji také pohanku, ale u jiných receptů, spíš na slano. Iniciativě se meze nekladou..Je vidět, že jste gurmán a zkoušíte zajímavé kombinace :-) Asi bych byla opatrná se sýrem k pohance, přec jen obsahuje škroby a se sýrem je to těžší kombinace na trávení. Ale to je už na Vašem zvážení, zda můžete své trávení zatížit nedělenou stravou. Ovšem při alergiích je již tělo jistým způsobem oslabeno, asi bych tomu věnovala pozornost. Zdravím. Alemari
    17. Milena Odpovědět
      Dobrý večer, zajímá mě, zda by šla kaše uvařit v mléce, myslím že by trocha vápníku tělu neuškodila, nebo tato kombinace není pro pohanku vhodná ? Děkuji za odpověď. Milena
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý den přeji, milá Mileno. Vařit v mléce můžete, ale pohanku pak musíte při vaření míchat, protože se kaše vařené v kravském, ale i v tekutém obilném mléce, rády připalují. Trochu vápníku tělu určitě neuškodí :-), pakliže mléko snášíte, je to je již jen na Vás. Nikoho netlačím, aby jej vysadil, pouze jej sama už roky nepiji. Vápník lze doplnit i z makového mléka :-) Bez použití kravského mléka recepty budou vyhovovat též alergikům na laktózu. K mléku jsem se více vyjádřila v článku, který si můžete přečíst zde..., chcete-li. Zdravím Alemari
    18. Levandule Odpovědět
      Dobrý den, měla bych dotaz k mouce: bylo by možné použít na kaši i celozrnnou pohankouvou mouku z Frenštátu? Mám jí náhodou doma 2 kg, ale je to poprvé a vzhledem k tomu, že moc nevím co je to lámanka, nevím ani jak je to od ní daleko. Jaké další recepty tady by šly z tohoto typu mouky? Děkuji moc za odpověď
      • Alemari Odpovědět
        Milá Levandule, dobrý večer...Mouka je pomleté zrno a lámanka je podrcené nebo lze také říci že na drobnější kousky polámané zrno pohanky, není to mouka, má to hrubší strukturu, ale jemnější než přímo pohanka-zrno...Tudíž je zde rozdíl, ale u kaše to je celkem jedno, tam můžete použít i mouku a bude to spíš něco jako puding...ten tu najdete také a mnoho dalších receptů, kde je pohanková mouka použita. Zadejte si do vyhledávače výraz... třeba.... pohankové mouky (protože v receptech používám 2.pád) a ony Vám nějaké recepty naběhnou...Palačinky, puding, knedlíky, placky atd. Zdravím. Alemari
    19. Šárka Odpovědět
      Dobrý den, našla jsem tyto stránky díky Vašemu vystoupení v TV. Pohanku si taky dělám na různé způsoby - nevařím, jen dám vařící vodu a nechám dojít. Je výborná i s dušenými hříbky a nazdobit petrželkou a posypat sýrem, jinak kaše dělávám na snídani a když nemám lámanku, tak pomelu zrno na mouku a kaše je hned. Jen jsem se nedávno dozvěděla, že by se neměla dělat kaše z mléka u pohanky, že se nevstřebají látky v ní obsažené.
      • Alemari Odpovědět
        Dobrý den přeji Šárko. Děkuji za příspěvek. Ano, souhlasím s tím mlékem. Na tomto webu ani nenajdete kaše z kravského mléka. Nepoužívám ho ve stravě. A co se týče Vaší variace na pohankovou kaši, též znám, ale pro oslabené trávení je žel tento způsob přípravy trochu méně vhodný. Po krátkém povaření je kaše určitě lehčeji stravitelná. Ale máte-li dobré trávení, Vámi uvedená kombinace může být velice chutná. Ovšem já bych si již na živočišné bílkoviny spolu se škroby a současně s houbami dohromady moc netroufla :-(. raději bych doplnila zeleninou...na jakýkoliv způsob, dušenou nebo vařenou...i třeba syrovou jako salát. Joo, dokud to člověku tráví, neví jaké má štěstí... :-) Mějte se hezky. Alemari

    Zanechte odpověď

    *

    captcha *